Wednesday, July 14, 2010

mak.....


masuk hari ini dah 2 minggu mak batuk tak berkurangan
semua jenis ubat yang di syorkan oleh jiran-jiaran aku beli
kali ini batuk mak lebih teruk..mukanya pucat
nampak keuzuranya...aku dah banyak kali bawak mak
pergi menerima rawatan tapi tak berhasil
doktor cuma cakap batuk biasa...
badan mak bertambah panas....aku rungsing bila melihat
keadaan mak yang lemah...
mak dah lama tak menjamah makanan
bila kusuap makanan pasti keluar balik...
airmataku pasti menitis setiap menguap makanan dalam mulut mak
mak sentiasa dan sedaya upaya mengagahkan dirinya
supaya nampak sihat....dia tak nak kelihat sakit didepanku
tapi aku tahu mak sakit....dari raut wajahnya aku dapat lihat..
malam tadi aku dikejutkan dengan batuk mak yang kuat dan tidak berhenti-henti
aku paksa mak pergi hospital...waktu itu badan mak dah terlalu lemah..
sepanjang perjalan ke hospital....bibir ku tak berhenti memohon dari Ilahi
agar mak tidak ape2...sampai dihospital mak dimasuk kan air
dalam badan dia kekurangan air...selepas terima rawatan
mak dibenarkan pulang...sampai dirumah dimasjid kedengaran
bilal mengaji...hati ku sayu sangat.....
aku baringkan mak di katil bilik ku..
sambil ku urut badan-badannya....
selesai solat subuh ku lihat mak lena tido....
mak...ne janji anakmu....aku rela berkorban demi mak
aku tidak sekali pun akan bersia-siakan hidupmu
akan ku jaga dan belaimu seperti mana mak
menjaga aku dengan penuh kasih sayang

1 comment:

  1. salam...
    moga mak kamu cepat sembuh dan kembali ceria seperti dulu.. insyaallah smuanya akan kembali baik..amin..

    ReplyDelete