Thursday, July 29, 2010

dimanakah kejujuran ini...........


Persoalannya kini adakah kita jujur? Jujur yang kita harus tanya diri kita ialah termasuk sama ada kita jujur terhadap diri kita sendiri atau tidak. Jika pada diri kita sendiri kita sudah tidak jujur maka apatah lagi pada persekitaran kita. Berlaku jujur kadangkala begitu rumit bagi kita. Sebenarnya ia tidaklah begitu rumit tetapi kita sebenarnya haruslah mengetepikan ego kita. Ego kitalah yang kadang-kadang membuatkan kita tidak berlaku jujur. Hidup ini penuh konflik, penuh krisis, penuh cerita, penuh drama. Penuh penipuan, penuh penafian. Jujur?? Tiada yang jujur dalam dunia ini. Semuanya dusta, jujur itu fairytales, cerita dongeng. Tak wujud, tak pernah benar.

Kau kata kau jujur, benarkah kau jujur? Dalam 1000 kata, ada 1 palsu. Jujurkah itu? Dalam 1000 kata, ada 1 jujur. Tetap Palsukan itu. Lain kata dimulut, lain kata dihati, lain kata diminda, lain kata dipinta, jujurkah namanya itu??

Kau kata, aku adalah aku. But do you actually know who are you?? Jujur pada diri sendiri, kenalkah kamu pada diri itu?? 100%? 50%? 10%? atau berapa??
Aku tidak. Aku penipu besar. Aku pelakon hebat dalam drama hidup aku. Plastik, penjahat, penyamun, penyangak, aku jugak yang selalu kecundang. Itu aku akui. Tapi adakah itu cukup untuk buat kita sebenarnya jujur pada diri sendiri?? Hurm..

No comments:

Post a Comment