Wednesday, March 17, 2010

masa dan gaji.....




semalam aku dijemput makan malam
bersama bekas bos dan wife dia
kalau ikutkan hati dah ku malas
badan letih sangat...
tapi isteri tuan dah beria-ia memujuk
jadi aku pun setuju...
sambil menjamu selera..
kami bertukar-tukar cerita
tiba-tiba aku terkesima
mendengar butir bicara yang kuar
dari mulut Tuan
dia tanya berapa jam aku berkerja sehari
dia bertanya lagi adakah aku melakukan tugas
yang di amanahkan selama
masa yang ditentukan
berbaloikah gaji yang aku dapat
dengan tugas yang aku laksanakan
aku terdiam seketika..
Tuan menyambung semula bicaranya
untuk mendapat rezeki yang berkat dan halal
keta kena laksanakan tugas yang diamanahkan
mengikut gaji yang dibayar untuk keta
jangan sesekali keta menipu diri keta sendiri
ramai manusia hari
tidak jujur dalam pe jua keadaan
itu sebab mereka bertindak mengikut nafsu
akhirnya nafsu menjadi raja dalam diri mereka
aku kurang faham...tapi akan ku fahamkan juga
puas akau mencogak-cogak pe maksud nya


No comments:

Post a Comment