Friday, November 19, 2010

manusia ari ini....



Dimanakah nilai kemanusiaan yang baik berada pada masa ini?. Di mana silapnya?

Manusia “Bijak” dan “Rasa Diri Bijak”ramai manusia arus terkini yang mementingkan diri sendiri. Semua memperjuangkan agenda sendiri yang cenderung ke arah negatif. Mereka melupakan nilai-nilai mulia yang ada demi sebuah perjuangan yang jelas menguntungkan diri sendiri.yang penting kepuasaan diri diperolehi demi menutupi kelemahan diri.

“Aku” dan “Bukan Aku”Manusia kebanyakannya bersikap ke’aku’an. sikap manusia yang mudah melenting, menuding jari, pentingkan diri sendiri, tidak bertanggungjawab, malas, saling menuduh, suka melaknat dan pelbagai sikap, perangai dan perawakan lagi!
Acap kali kedegaran butir bicara yang dilontarkan “ini bukan kerja aku, buat apa kau kisah”, ini “kesilapan dan kesalahan orang lain, bukan tanggungjawab aku!”, buat apa kerja lebih-lebih, bukan dapat hasil pun!”

“Niat”Masyarakat lebih cenderung sikap dengki, melaknat, menyumpah dan lain-lain. Nilai-nilai mendoakan kesejahteraan orang lain, keluarga, sahabat handai dan lain-lain telah hilang secara perlahan-lahan dan akan terhapus dek zaman. Niat setiap insan juga telah banayak beruhah, tidak betul atau tidak menyenangkan…

No comments:

Post a Comment